13 Reasons Why

május 01, 2017

Egy ajánlóval készültem nektek, ami nem más mint a 13 okom volt, a Netflix egyik legújabb sajátkészítésű sorozata. Bizonyára többetek már hallott róla. Eléggé felkapott lett, mellesleg szerintem tök jogosan, illetve nagyon jó értékeléseket is szerzett be különböző oldalakon és elvileg a kritikusok is igencsak meg vannak vele elégedve. De még mielőtt belevágnánk az elemzésbe, előtte tisztázzuk, hogy nagyjából miről is van itt szó.

Tizenhárom okom volt Jay Asher ugyanazon címet viselő regényének adaptációja, amely a középiskolás Hannah Baker tragikus sorsát és főként annak súlyos következményeit meséli el. Ugyanis Hannah öngyilkosságot követett el és kazettákat hagyott maga után, amiken elmond 13 okot, miért vetett véget a saját életének. A kazetták elkerülnek Clay Jensen-hez is, aki halálosan szerelmes volt a lányba. A történet az szerint bontakozik, épp melyik kazettánál tart Clay.


Miért tartom ezt a történetet must have-nek a mai fiatalok számára? Mert szerintem abszolút aktuális, hiszen manapság egyre több gyerek, fiatal esik különböző iskolai bántalmazásoknak áldozatául, ami teljesen értelmetlen és rossz. Ez a megrázó sztori pedig pont ennek a szörnyűségnek a valós oldalát mutatja be, hogy milyen hatással van az emberre, ha folyamatosan csak bántsák, és úgy érzi nincs kiút, teljesen egyedül van. Hál´isten én soha nem kerültem ilyen kilátástalan helyzetbe. Viszont szerintem nálunk, itt közép-európában, ezt nem veszik eléggé komolyan. Mintha még mindig tabutéma lenne, vagy nem jöttek volna még rá az emberek, hogy ez egy valós, sürgető probléma, amivel igen is foglalkozni kéne és tenni ellene valamit. A másik oldalon ott van ugye az öngyilkosság kérdése. Sokan elítélik az ilyen embereket, akik öngyilkosságot követnek el, mert nem értik meg őket, nem tudják, hogy a depresszió és egyéb pszichés zavarok is igazi betegségek.

Kicsit még a sorozatról: így egyszerűen megfogalmazva: nekem nagyon tetszett! Az is bejött, hogy gyakran voltak visszaemlékezések és olyankor a képvilág világosabb, üdébb volt, a jelenbéli jelenetek színei pedig hidegebbek voltak. Szépen bontakozik ki a cselekmény, sok kis történetet ismerünk meg, ezáltal a mellékszereplők sem hanyagolódnak el. Eléggé hitelesek, vannak köztük, akiket az ember rögtön megkedvel, például számomra ilyen volt Clay vagy pedig a gondoskodó típus, Tony, illetve olyanok is, akiket a sorozat végére teljesen megutálunk, nyomós okkal. Különböző jellemfejlődések figyelhetőek meg, főként Clay-en. Szinte mindegyik szereplő életébe betekintést kapunk és ezáltal jobban megértjük a miérteket. Pont ezt figyelembe véve,  szerintem nagyon jó ötlet volt  a sorozat és hogy nem filmet csináltak belőle, hiszen így sokkal részletekbe menően eltudták mesélni a történetet, amely során az is világossá válik a szereplők, illetve a nézők számára is, hogy ez a  tragikus halál több módon is megállítható, azaz megelőzhető lehetett volna.



Számomra ez 10/9-es, ami nagyon-nagyon jó. Sajnos a könyvet nem olvastam, pedig emlékszem, hogy miközben bóklásztam a könyvesboltokban, többször is a szemem ügyébe került már. Viszont soha nem gondoltam volna, hogy egy ilyen igazán értékes és jó történet búvik meg benne. A sorozatba is őszintén bevallom, hogy csak azért kezdtem bele, mert megtudtam, hogy Selena Gomez a producer. Egyébként sem vagyok egy nagy sorozatnéző, csak a Flasht szoktam nézni, és akkor épp szüneteltek a részekkel, szóval mégy egy okom volt, hogy valami újba kezdjek bele. És egyáltalán nem bántam meg. 😊😊😊




2 megjegyzés:

  1. Szia.

    De jóó hogy idetaláltam :-) Erről én is hallottam, de még sosem néztem meg. Most viszont eléggé felkeltette az érdeklődésemet :D Nem mellesleg tetszik a blogod, csak így tovább! Gyarapodtál egy újabb olvasóval. Velem :-)

    Üdv: Laura

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon ajánlom, igazán jó sorozat!
      És köszönöm szépen a kedves szavakat! :)

      Törlés

Üzemeltető: Blogger.